10 weken lang, elke donderdag geven wij jou de tip van
de dag om je ergonomiebeleid te verbeteren.

Want vergeet niet:
ERGONOMIE IS GEZOND, RENDABEL… EN VERPLICHT!

 TIP WEEK 10 – 12 DECEMBER 2024 

ERGONOMIEBELEID: WEET JE NIET GOED HOE BEGINNEN?

Het uitstippelen van een ergonomiebeleid start met het opzetten van een structureel plan waarbij we ergonomische risico’s moeten voorkomen, opsporen en uiteindelijk ook maatregelen implementeren.

Hoe wordt dit concreet?

We baseren ons hiervoor op 4 pijlers die elk hun individueel belang hebben, maar niet los kunnen staan van elkaar.

Alle pijlers moeten dus uitgewerkt worden om een goed fundament te hebben om van ergonomie in de
onderneming een continu en dynamisch gegeven te maken waarbij alle medewerkers betrokken worden.


4 PIJLERS

1. Ontwerp en aankoop

Zorg er voor dat de ontwerprichtlijnen van ergonomie in je organisatie gekend zijn en dat er rekening mee gehouden wordt bij aankoop en ontwerp.
Dit kan door training van deze afdeling of door het implementeren van een aankoop/ontwerp beleid binnen de organisatie.

2. Risico analyse en actieplan

Start met het in kaart brengen van alle werkposten in je onderneming.
Tracht aan de hand van een screening te bepalen welke werkposten en taken een prioriteit krijgen om verder
te analyseren.
Documenteer alle risicoanalyses in een analysematrix en maak een gericht actieplan.
Betrek hierin zeker de medewerkers die het werk op de werkposten uitvoeren.

3. Maatregelen

Maatregelen dienen om het werk op de huidige werkplaats te verlichten en mentaal of fysiek werkbaar te maken.
Een technische maatregel (zoals automatisatie, tilhulpmiddelen,…) moet de voorkeur krijgen op een organisatorische maatregel (vb. jobrotatie) en een persoonlijke maatregel (ergo training).
Vaak is de combinatie van verschillende maatregelen de beste oplossing.

4. Borging

Om ergonomie te kunnen borgen binnen een onderneming en gezonde werknemers aan boord te houden dient men regelmatig een update van de risico analyses door te voeren bij veranderende omstandigheden.
Instructies en opleidingen herhalen we zowel op collectief als individueel niveau en best op verschillende manieren.


Wil jij weten hoe we dit in de realiteit kunnen brengen in je onderneming?

Kijk dan zeker even op volgende pagina Ergonomie of neem contact op met ons via ergonomie@clbgroup.be.



Ergonomie bestudeert de interactie tussen
medewerkers, hun werkplaats en de uit te
voeren job.

Onze preventieadviseurs ergonomie gaan aan
de slag via observatie, risicoanalyse, coaching
en opleiding van uw werknemers op hun
werkplek met als doelstelling comfortabelere
en gezondere werkomstandigheden te creëren.
Dit zal het welzijn en de productiviteit van uw
werknemers verhogen en uiteindelijk uw verzuim
beperken.

Om een dergelijk ergonomietraject te doen
slagen in uw onderneming vertrekken we
vanuit 1 centrale gedachte: wij gaan voor een
persoonlijke aanpak op maat van uw bedrijf. Dit
houdt in dat zowel u als uw medewerkers zich
comfortabel voelen bij onze ondersteuning en
dat onze expertise uw medewerkers vooruit
drijft.

Meer weten? klik hier

EEN ERGONOMIEBELEID OP MAAT VAN JE ONDERNEMING

Onze preventieadviseurs ergonomie zijn getraind om uw bedrijf onder de loep
te nemen, de risico’s te inventariseren, evalueren en een gepast advies te geven
omtrent verbetermogelijkheden.

 

   Neem vrijblijvend contact met ons op:

 TIP WEEK 9 - 5 DECEMBER 2024 

ERGONOMIE IN DE WAGEN:
BRENG JIJ OOK TE VEEL TIJD DOOR IN DE WAGEN?

Wist je dat als we dagelijks 50 minuten doorbrengen in de wagen, we na 50 jaar bijna 2 jaar
in diezelfde wagen gezeten hebben?

Een goed ingestelde stoel (en stuur en spiegels) is dan onmisbaar.

Heb je zelf al eens tijd besteed aan het instellen van je stoel vooraleer je met de wagen vertrekt?

Een goede houding is belangrijk zodat je lichaam tijdens het rijden op de juiste plaatsen ondersteund wordt en de horizontale en verticale schokbelasting maximaal wordt opgevangen.

Zo kunnen we rug-, nek-, schouder- en beenklachten voorkomen.

Stappenplan

     1. Stel je stoel zo hoog mogelijk in.

     2. De rug plaats je volledig tegen de rugleuning, achterwerk zo ver mogelijk achteruit in de
          stoel.

     3. De bovenbenen dienen op hun plaats te blijven bij de bediening van de pedalen. De benen
          mogen hierbij nooit volledig gestrekt te zijn en dienen zoveel mogelijk ondersteund te worden.

     4. De rugleuning: hellingsgraad afstellen op 100-110°.

     5. Voor de stuurinstelling: Afstand = polsen rusten op het stuur.
         Er dient nog een lichte hoek te
zijn tussen onderarmen en bovenarmen bij het vasthouden van               het stuur.

Dit zijn nog maar de basisinstellingen.

Wens je meer informatie over hoe je wagen beter op
jezelf af te stemmen?

Bekijk dan ons opleidingsaanbod over het thema Ergonomie. Overzicht via deze link.

 TIP WEEK 8 – 28 NOVEMBER 2024 

ERGONOMIE OP KANTOOR:
OOK AAN AKOESTIEK EN VERSTELBAARHEID GEDACHT?

Net een nieuw kantoor gekocht?
Of is het huidige kantoor toe aan een opfrissing?

Pas dan de laatste ergonomische principes toe zoals we ze ook kunnen terugvinden in de VerV-praktijkrichtlijn voor kantoorinrichting en creëer daarmee een werkplek die gezondheid, productiviteit en welzijn van de medewerkers bevordert.

Volgende topics dienen aan bod te komen:

1. Het kantoor heeft aparte ruimtes voor:
             - concentreren
             - communiceren
             - samenwerken
             - ontspannen.

     Hierbij heeft een medewerker die 4 dagen naar kantoor komt een eigen plek.
    Je bedenkt dit plan best samen met een afvaardiging van elke afdeling.

2. Zorg voor een verstelbare werkplek:
    De bureaustoel moet voldoen aan EN1335/NPR1813 en de bureautafel is best verstelbaar volgens norm EN527.                Bovendien is elke basiswerkplek min. 5m² en is er voldoende vrije ruimte rondom om te bewegen.

3. Beperk lawaai
    De ruimtes hebben absorberend materiaal en lawaai wordt geblokkeerd door bvb. panelen of hoge wanden/muren.            Voorzie stille basiswerkplekken waarbij verbale communicatie vermeden wordt.

4. Omgeving
     Zorg voor zicht op groen voor meer dan 75% van de werknemers en voorzie daglicht op de werkplek. Verlicht de                 werkplek gelijkmatig en zorg er voor dat in het taakgebied op de werkplek de minimale gemiddelde
     verlichtingssterkte 500 Lux bedraagt. Een regelbare temperatuur en het vermijden van tocht verhoogt het comfort.             Bovendien dienen we te monitoren dat de CO2 lager dan 900 ppm blijft.

 

Dit is maar een tipje van de sluier.

Wens je meer informatie over hoe je werkomgeving voor de beeldschermwerkers goed te ontwerpen in jouw onderneming? 

Kijk dan zeker even op volgende pagina Ergonomie op kantoor of neem contact op met ons via ergonomie@clbgroup.be.

 

 TIP WEEK 7 - 21 NOVEMBER 2024 

ERGONOMIE BIJ FYSIEK WERK:
REGELMATIG PAUZEREN EN JOBROTATIE: ONTDEK DE VOORDELEN

Pauzes en jobrotatie hebben een aanzienlijke invloed op de fysieke belasting bij werknemers. 
De codex 'welzijn op het werk' geeft aan dat een pauze best 15 minuten duurt en dit best in de 
voor- en namiddag.
Ontdek enkele belangrijke punten over hoe pauzes en jobrotatie bijdragen
aan het welzijn en
de productiviteit van werknemers. 

1. Verbeterde concentratie:
     Regelmatige pauzes helpen om mentale vermoeidheid te
verminderen,
     waardoor de focus en aandacht beter behouden blijven tijdens cognitieve
taken.

2. Hogere Productiviteit:
    Door korte onderbrekingen kan de productiviteit toenemen.

    Werknemers kunnen, door even afstand te nemen van hun taken, met nieuwe energie en een
    frisse blik terugkeren naar hun taken.

3. Herstel van spieren:
    Korte pauzes helpen spieren te herstellen en te ontspannen, waardoor
het risico op blessures
    en overbelasting vermindert.

4. Verhoogde flexibiliteit:
     Door verschillende rollen uit te proberen, worden werknemer
flexibeler en
     beter in staat om in te springen bij andere functies, wat hen aantrekkelijker

     maakt voor de organisatie.

5. Verruiming van vaardigheden:
     Werknemers krijgen de kans om nieuwe vaardigheden en

     kennis op te doen in verschillende functies of afdelingen. Dit maakt hen veelzijdiger en
     vergroot hun (zelf)waarde.

Wens je meer informatie over hoe pauze en jobrotatie op een goed manier in te zetten in jouw 
onderneming?

Kijk dan zeker even op volgende pagina Ergonomie bij fysiek werk,

Of neem contact op met ons via ergonomie@clbgroup.be.

TIP WEEK 6 - 14 NOVEMBER 2024

ERGONOMIE IN DE ZORG:
HEB JIJ EEN REFERENTIEPERSOON ERGONOMIE?

Referentiepersonen ergonomie in de zorg zijn van onschatbare waarde. Zij dragen het belang
van ergonomie mee uit in de onderneming en dragen bij aan het beperken van uitval van de
werknemers door fysieke overbelasting. Wil je weten hoe je referentiepersonen ergonomie kan
inzetten in je onderneming?

Ga op zoek naar medewerkers in je onderneming die deze rol met passie en enthousiasme
willen opnemen. Iemand aanwijzen die hiervoor geen interesse heeft is zinloos en leidt alleen
maar tot frustratie.

Tracht met deze enthousiaste groep uit te zoeken waar jullie grootste noden in de ergonomie
liggen (bv. aan de hand van verzuimcijfers) om daarna samen de basis te leggen voor de
uitwerking van een ergonomiebeleid.

Bied deze referentiepersonen handvaten in het verder opzetten en uitdragen van het
ergonomiebeleid bij de andere collega’s. Voorzie hiervoor opleiding waarin volgende thema’s
aan bod komen:

  • rugvriendelijke verplaatsingstechnieken
  • toepassen van mobiliteitsklassen
  • werken met hulpmiddelen zoals glijzeilen
  • actieve en passieve tilliften
  • coaching van medewerkers
  • ....

Bekijk zeker onze ergonomie opleidingen in de zorg via deze link.

Wens je meer informatie over hoe je ergonomiebeleid in de zorg op te stellen? Kijk dan zeker
even op volgende link.

Wil je rechtstreeks een vraag stellen aan ons team ergonomie?
Dat kan ook via ergonomie@clbgroup.be.

 

 TIP WEEK 5 – 7 NOVEMBER 2024 

ERGONOMIE OP KANTOOR: MIJN COMPUTEROMGEVING IS GOED INGESTELD

Bij langdurig computerwerk is het van uiterst belang je werkplek ergonomisch in te stellen.
Aan je werktafel kunnen de posities van scherm, toetsenbord en muis volledig op jouw maat
worden aangepast.


Hoe doe je dit?

1. Plaats de bovenkant van het scherm op ooghoogte. De afstand tussen scherm en lichaam is
    ongeveer een armlengte (50-70 cm). Daarvoor ga je helemaal achteraan in je stoel zitten, met
    je rug tegen de leuning. Strek je arm uit en zorg ervoor dat je het scherm net raakt. Plaats jezelf
    recht voor het scherm in één lijn met je lichaam en vermijd werken in een hoek.

2. Klap de pootjes van het toetsenbord in. Plaats het toetsenbord op 15 cm van de rand van je
    tafel. Gebruik je armsteunen die op gelijke hoogte van je werktafel staan voor ondersteuning
    van je bovenlichaam.

3. Plaats de muis naast het toetsenbord. Vermijd ver reiken naar de muis.

 

Wens je meer informatie over hoe je kantooromgeving beter in te richten en je medewerkers
hierover in te lichten? Kijk dan zeker even op volgende pagina Ergonomie op kantoor via deze link.


Vergeet ook zeker niet even een kijkje te nemen bij ons opleidingsaanbod over het thema
Ergonomie Overzicht via deze link.


Wil je rechtstreeks een vraag stellen aan ons team ergonomie?
Dat kan ook via ergonomie@clbgroup.be.

 TIP WEEK 4 - 31 OKTOBER 2024 

ONTWERPERGONOMIE:
EEN NIEUWE WERKPLAATS INRICHTEN? NEEM ERGONOMIE MEE VANAF HET ONTWERP

Ben je van plan om binnenkort een nieuwe bureauruimte in te richten of wordt er op de
werkvloer een nieuwe productielijn ontwikkeld?

De nieuwe wetgeving ergonomie vraagt om ook preventief na te denken over ergonomie.
Een ergonomisch (her-) ontwerp van de werkplaats is dus een must maar tevens ook een grote meerwaarde.
Er bestaan reeds een aantal basis ontwerprichtlijnen.


1.Ga na of de werkplek best staand of zittend moet uitgevoerd worden en voorzie dan correcte
    werkhoogtes of hulpmiddelen om dit waar te maken.

2.Bij het ontwerp van nieuwe bureauruimtes maak je best eerst een analyse op van welke
    taken er dienen te gebeuren door de kantoormedewerkers: concentreren, communiceren,
    samenwerken en deconnecteren. Betrek je medewerkers om dit in kaart te brengen en vraag
    hun mening.

3. Vermijd ongunstige houdingen door onaangepaste werkhoogtes en reikdieptes te vermijden.
     Denk ook na over maximum te tillen gewichten, houd hierbij rekening met de houding en de
     frequentie. Hanteer hiervoor volgende richtlijnen:

     - Max. reikhoogte: 180 cm (DINBelg)
     - Max. 2x/min verder dan 60cm (reikafstand) (EN 1005-4)
     - Max. 2x/min onder 45cm (kniehoogte) (EN 1005-4)
     - Max. 2x/min rompbuiging verder dan 60° (EN 1005-4)
     - Max. 2x/min schouderflexie verder dan 60° (EN 1005-4)
     - Max. 25% van de werktijd statische rugbuiging/schouderflexie (ISO11226)
     - Max. tilgewicht in optimale omstandigheden: 25 kg (EN1005-2, ISO11228-1)
     - Max. tilgewicht bij frequent tillen gedurende een werkdag: 15 kg (EN10052, ISO11228-1).

CLB gaat verder dan bovenstaande richtlijnen en kan je ondersteunen in het realiseren van
een ergonomisch ontwerp. Dit met als doel procesoptimalisatie en productieverhoging.

Meer
informatie over onze aanpak in de industrie vind je op deze link.

Wens je meer informatie hierover contacteer ons op ergonomie@clbgroup.be.

Ontdek ook zeker onze opleidingen in het thema ergonomie Overzicht via deze link.

 TIP WEEK 3 - 24 OKTOBER 2024 

ERGONOMIE IN DE ZORG:
HOE BESCHERM IK ME ALS ZORGMEDEWERKER TEGEN FYSIEKE KLACHTEN?

Medewerkers in de zorg werken met mensen die vaak minder mobiel zijn, maar toch dagelijks
naar toilet moeten, aan tafel moeten zitten of gewassen moeten worden. Hoe kan je er als
zorgmedewerker voor zorgen dat je deze mensen op een menswaardige manier helpt zonder
hierbij zelf fysieke klachten te ervaren.

1. Start met de vraag welke mobiliteit de zorgvrager heeft. Dit kan je testen wanneer je een
     bewoner/zorgvrager voor de eerste keer ontmoet. Gebruik de handige mobiliteitsklassen van
     A tot en met E om te bepalen welke hulpmiddelen het best bij de zorgvrager passen en dus je
     fysieke belasting beperkt.

2. Gebruik afhankelijk van de mobiliteitsklasse van de zorgvrager en de uit te voeren transfer
     het correcte tilhulpmiddel. Is er geen correct tilhulpmiddel voorhanden, bespreek dit dan met je
     leidinggevende.

3. Ken je verplaatsingstechnieken zoals : maak voldoende ruimte, communiceer met je
    zorgvrager, verplaats je voeten om rotatie vanuit je romp te vermijden,…

 

Dit zijn maar enkele tips die voorvloeien vanuit een gedragen ergonomiebeleid binnen de zorg.
Wil je zo een beleid opstarten maar weet je niet meteen hoe, neem contact op met ons of
bekijk alvast eens de mogelijkheden via deze link.

 

 TIP WEEK 2 - 17 OKTOBER 2024 

ERGONOMIE OP KANTOOR: MIJN BUREAUSTOEL OP MIJN MAAT

Bij constant bureauwerk is het belangrijk om rekening te houden met je werkomgeving. Een 
ergonomische stoel is hiervoor een must en die moet ingesteld worden op maat van de 
gebruiker. 

Hoe pas je dit toe? 

1. Stel je zithoogte zo in dat je voeten plat op de grond steunen, en je bovenbenen een open 
    hoek vormen met het bovenlichaam. De knie heeft een hoek van ongeveer 90°. 

2. Stel de zitdiepte van je stoel juist in door tussen de knieholte en de stoel een ruimte te laten 
    van ongeveer een vuist breed. 

3. De rugleuning heeft een lendensteun om de juiste ondersteuning in de onderrug te voorzien. 
    Stel deze lendensteun (via de zijkant van de rugleuning) zo in dat deze zich exact in de holte 
    van je onderrug bevindt en je rug goed ondersteunt. Stel je stoel bovendien dynamisch 
    (beweeglijk) in. Stel daarvoor de weerstand van de rugleuning in op basis van je gewicht. 

4. Plaats de armsteunen zo opdat de onderarm een rechte hoek (90°) vormt met de bovenarm.

 

Ontdek ook zeker onze opleidingen in het thema ergonomie via deze link.

 TIP WEEK 1 - 10 OKTOBER 2024 

ERGONOMIE OP KANTOOR: WISSELWERKEN

Oktober is de maand van de ergonomie en op 10 oktober vieren we dit 
met de 10-10-10 campagne van het Vlaams instituut Gezond Leven en de 
beroepsvereniging ergonomie VerV.

De 10-10-10 campagne promoot het wisselwerken 
maar wisselwerken… wat houdt dat in?

Ga elk half uur recht staan van je stoel om het zittend werk te 
doorbreken.

Hoe pak je dit aan?
1. Rechtstaand werken: doorbreek je zitgedrag door staand te gaan werken:
    gebruik een zit-statafel of voorzie de vergaderzaal van een statafel.
2. Doe je telefoontjes staand of wandelend.
3. Drink veel water zodat je ook vaker naar het toilet moet, 
     liefst het toilet dat het verst van je bureau verwijderd is.